Generatie Z in je bedrijf? Hier moet je rekening mee houden! 

Ze zijn competitief, ondernemend en ruimdenkend, maar ook kritisch en zelfbewust. Zaken waar u rekening mee moet houden als u op zoek bent naar jonge werknemers. Op een arbeidsmarkt waar meer vraag is dan aanbod, wilt u zich immers onderscheiden als een goede werkgever. Wat moet u doen als u Generatie Z wilt aannemen?

Generatie Z (ook bekend als Gen Z) is geboren tussen ruwweg 1995 en 2012. Een generatie jongeren en jongvolwassenen die volledig is opgegroeid met internet en snel ontwikkelende technologie. Ze zijn super adaptief en passen zich snel aan nieuwe situaties en nieuwe technieken aan. Maar ze zijn ook opgegroeid in een tijd van economische crisis, waarin mensen moesten vechten voor een goede baan en voor hun eigen toekomst. Waarin het hebben van geld niet vanzelfsprekend was. Ze zijn dus voorzichtig als het gaat om risico’s, zijn zelfstandig en ondernemend (ze hebben vaak een eigen bedrijfje naast hun baan) en stellen eisen aan hun werkplek en hun arbeidsvoorwaarden. Ook hechten zij veel belang aan zaken als diversiteit en duurzaamheid.

Uw bedrijf ‘verkopen’

Zorg voor een actuele en duidelijke website. Laat de missie en visie van het bedrijf naar voren komen, zorg voor een carrièrepagina met informatie over het team en de diversiteit op de werkvloer. Misschien kun je ook iets vertellen over flexibiliteit in werktijden en werkplek, eventuele afspraken over vervoersmiddelen en natuurlijk wat er mogelijk is op het gebied van persoonlijke ontwikkeling. Zorg ook voor een pagina met een verklaring over duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen. Generatie Z wil graag werken voor een bedrijf dat bijdraagt aan een betere wereld. Naast de website zijn ook social media belangrijke kanalen om bij te houden. Je arbeidsmarktcommunicatie is dus net zo belangrijk als je communicatie naar klanten toe. En niet alleen als je personeel zoekt, maar altijd.

Niets is vervelender dan dagen te moeten wachten op een reactie op uw sollicitatie. Of een reactie van een recruiter, waardoor je niet weet waar je aan toe bent. Zorg dat je het wervingsproces goed hebt ingericht, communiceer duidelijk met kandidaten over data en deadlines. Maar denk ook aan je functieomschrijving. Verkoop niet alleen je bedrijf, maar ook die baan. Geef aan waar ze op kunnen rekenen. Niet per se in salaris, maar in de mogelijkheden voor persoonlijke ontwikkeling, of thuiswerken een optie is, in wat voor team ze komen te werken, dat er een fietsplan is, dat je een warme truiendag hebt; dat soort dingen.

Werken aan verbinding op de vloer

Eenmaal binnen wilt u uw werknemers aan boord houden. Generatie Z is loyaal aan werkgevers die goed voor hen zorgen. Ze waarderen positieve vibes binnen een team. Stel ze voor aan directe collega’s, kies voor een buddysysteem met een oudere, ervaren collega, zorg voor binding tijdens teamborrels, vrijdagmiddagborrels of een gezamenlijke lunch, koppel collega’s actief aan elkaar voor specifieke activiteiten of projecten en laat ze elkaar ook actief feedback geven . Generatie Z houdt van feedback geven en ontvangen. Reflectie en samenwerking staan centraal. Zorg voor regelmatige teamvergaderingen op locatie, niet via Teams. Kan iedereen elkaar in de ogen kijken.

Blijf uw medewerkers stimuleren

Houd je medewerkers fris met nieuwe informatie, interessante projecten, workshops (planning, EHBO, jezelf profileren, stoelyoga), thema’s (gezondheid, duurzaamheid, afval scheiden, Paarse Vrijdag), een spreker tijdens de vrijdagmiddagborrel en andere mogelijkheden. Niets is saaier dan een sleur! Het is ook belangrijk om ze te blijven stimuleren met feedback. Spreek je waardering uit voor dingen die goed gaan, stel doelen, geef opbouwende kritiek en daag ze uit om een tandje bij te zetten. Zorg dat je die betrokken, coachende werkgever bent die hen in beweging houdt.

Zorg voor een inspirerende en motiverende werkplek

Niets is zo demotiverend als een betonnen schoenendoos om in te werken. Je brengt wekelijks heel wat uren door op je werk, dus een aantrekkelijke omgeving is geen overbodige luxe. Zorg voor lichte kleuren en groen (planten, niet per se groene verf) op de werkvloer, denk aan voldoende verlichting (led uiteraard), een zithoek om te ontspannen, flexibele werkplekken om even uit de drukte te stappen. Gebruik natuurlijke materialen, hang stimulerend werk aan de muur, zoals posters of schilderijen. Denk ook aan goede koffie (heb je zelf ook wat op), fruit en andere (gezonde) snacks of eventueel water met een smaakje. Zorg dat ze zich thuis voelen bij jou op kantoor.

Werkomstandigheden op maat

Generatie Z hecht veel waarde aan flexibiliteit. Zowel wat betreft de werkplek als de werktijden. Niet elk bedrijf heeft daar evenveel ruimte voor, dat weten wij als geen ander. Maar het is goed om het te bespreken. Laat ze zo mogelijk deels thuiswerken, maar houd de verbinding. Kijk wat er mogelijk is binnen de grenzen van het bedrijf. Ze zijn ook gevoelig voor zaken als een fietsplan, elektrische deelauto of een goede reiskostenvergoeding. Persoonlijke ontwikkeling is ook een belangrijk onderwerp, evenals vrije dagen. Bepaal voor jezelf waar de grenzen liggen met betrekking tot de arbeidsvoorwaarden, maar vraag ook aan je sollicitant waar hij of zij behoefte aan heeft. Kijk waar je elkaar kunt vinden.

Persoonlijke ontwikkeling

Generatie Z is superhandig met technologie en online. Ze staan niet graag te lang stil. Als ze een kans hebben om zich verder te ontwikkelen, pakken ze die graag. Daarom is persoonlijke ontwikkeling extra belangrijk om ze tevreden te houden. Bespreek regelmatig (niet één of twee keer per jaar) met je medewerkers waar hun behoeften liggen. Wat zijn hun ambities, wat hebben ze daarvoor nodig? Met een beetje begeleiding kun je er ook voor zorgen dat ze extra waardevol worden voor je bedrijf. Er zijn immers genoeg verdiepende en verbredende cursussen en opleidingen. Geef ze het gevoel dat ze zelf de touwtjes in handen hebben. Het is tenslotte hun carrière. Maar dan wel het liefst met u in het bedrijf!

Wilt u meer weten of met ons van gedachten wisselen over het werven en behouden van generatie Z in uw bedrijf? Neem vrijblijvend contact met ons op!